Mye has skjedd i eSport verdenen i det siste. Mange hadde håpet oppe rett før Warcraft III: Reforged kom ut. Blizzard har laget mange av de strøste eSport-spille gjennom tidene, og siden Starcraft II har falt i popularitet har markedet vært åpent for et nytt RTS (real time strategy) spill, men uheldigvis krasjet Warcraft ille. Så de største spillene innenfor eSport mangler fortsatt en RTS.
Top 10 i 2020
Hvis vi går etter gevinster så står fortsatt Counter Strike: Global Offensive på toppen med over 14 millioner i prispenger. Flere har sett til Valorant som en mulig konkurrent, men bare tiden vil vise.
På andre plass har vi Dota 2 som nå har overgått League of Legends på tredje plass. Sensjonen Fortnite kommer på fjerde plass med rett under 8 millioner dollar i pengepremier. Call of Duty: Modern Warfare har klart å opprettholde femte plassen, vi får se hvor lenge det varer. Rainbow 6 har nå overgått Overwatch, PUBG karrer seg over den fallende kjempen: Hearthstone. På tidende plass har vi overraskende nok Rocket League. Psyonix har lovet 4.5 millioner dollar til denne sesongen som går ut i 2021, noe som gir Rocket League god grobunn til å komme seg høyere i ransjering i år.
Om du prøver deg i RTS retningen så vil jeg vente. Starcraft II har fortsatt turninger, men spillet er langt fra like populært som det en gang var. Selv etter en fiasko av en remake, så har Warcraft III sett en oppblomstring av nye turneringer og støtte, men det vil bli vanskelig å karre seg til toppen i spill hvor de beste har regjerert siden 2010.